1000 játék felett az ID@Xbox program
dreampage 2018. Oct. 31.

Óriási mérföldkövet lépett át a 2013-ban útjára indított ID@Xbox. A független fejlesztők számára elérhető, a játékok önálló publikálását lehetővé tevő programban már ezer játék jelent meg Xbox One-ra és Windows 10-re.

2012-ben, az előző konzolgeneráció alkonyán a Microsoft több, mint ötven független játékfejlesztő csapatot keresett fel, hogy a következő ciklus lehetőségeiről beszéljenek. Ennek eredményeképp egy átfogó program körvonalazódott, aminek keretében a fejlesztők önmaguk adhattak ki játékokat Xbox One platformra. Az ID@Xbox (Independent Developers at Xbox) néven futó programot 2013 augusztusában jelentették be, és az Xbox One megjelenésével együtt el is indult. Azóta sok víz lefolyt a világ folyóin – hogy mennyire sok, azt jól érzékelteti a mostani mérföldkő: immár 1000 játék jelent meg a program keretein belül.

Az ID@Xbox programban a legegyszerűbb, akár egyemberes produkcióktól a nagyszabású sikercímekig sok minden megjelenhet. Ez a program termelt ki olyan játékokat, mint a Cuphead, az Inside vagy az Elite Dangerous Xbox One változata, és még sok száz másik. A fejlesztők könnyebbséget jelent ez a program, mert kiadó nélkül is támogatást kaphatnak a Microsofttól ahhoz, hogy minél jobb minőségben jelenhessenek meg a játékaik Xbox One-ra, illetve Windows 10-re (a támogatás része például, hogy ingyen kaphatnak fejlesztőkészleteket). Sok játék a Play Anywhere funkciót is támogatja, vagyis mindkét platformon elérhető, elég csak egyszer megvenni. A Tacoma, a Stardew Valley, a Pit People vagy az Overcooked sorozat is ennek keretében jelent meg, a jövőben pedig olyan címeket várhatunk, mint a Below, Ashen, The Last Night és még sok ezer másik. Mármint, szó szerint: az ID@Xbox programban jelenleg több, mint 3000 fejlesztőcsapat dolgozik.

Vannak további statisztikák is az elmúlt öt évből:

  • Az ID@Xbox játékok 67 országban érhetőek el.
  • A játékosok eddig több, mint 4 milliárd órát tettek ezekbe a címekbe.
  • A független játékok több, mint 1 milliárd dollár bevételt termeltek.
  • És persze a legfontosabb: 1000 megjelent játékról beszélünk.

Most, hogy egyre kevesebb a tőkeerős játékkiadó az iparban, és a megmaradtak egyre kevésbé vállalnak kockázatot, még fontosabb a független csapatok szerepe. Azoké a fejlesztőké, akik mernek új műfajokat alkotni, visszahozni régi kedvenceket, vagy olyan ötleteket megvalósítani, amikre a nagy cégek egyébként nem adnának pénzt. Az ilyen csapatok léte viszont a játékok sikerén, felfedezhetőségén áll vagy bukik, ezért fontos az ID@Xboxhoz hasonló programok szerepe.

Erről a hazai közönség is megbizonyosodhat hamarosan: a november 17-18-án megrendezett Xbox One PlayIT Show-n most először lesz dedikált ID@Xbox stand, ahol több, mint egy tucat kiállított indie címet lehet majd kipróbálni Xbox One konzolokon.