Elite: Dangerous interjú
dreampage 2015. Mar. 06.

David Braben, a legendás játékdizájner eddigi legnagyobb Xboxos projektjére készül. Xbox One-ra hozza az Elite: Dangerous űrszimulátort - azt a játékot, amely az egész galaxisunkat tartalmazza, több mint százezer csillag valós adatait, és többszáz millió csillagrendszert. Az Xbox Wire csapata interjút készített vele a közelgő konzolos verzióról.

Először is beszéljünk az Elite: Dangerous eredetéről. Mesélj egy kicsit az eredeti Elite-ről, és hogy hogyan alakult ki belőle az új rész.

Az Elite volt a világ első nyílt világú játéka még 1984-ben. Ian Bellel együtt írtuk a játékot még az egyetemen. Az Elite-tel szembementünk az akkori játékokkal, és valódi szabadságot adtunk a játékosoknak.

Az Elite: Dangerous a harmadik folytatás, és erre a játékra nagyon, nagyon büszke vagyok, és nagyon régóta szerettem volna megcsinálni. Ebben a játékban kapsz egy űrhajót, és aztán ahhoz kezdesz, amihez csak akarsz. Lehetsz kalóz, beléphetsz a hadseregbe, bármi - ez a valódi galaxisunk 1:1 méretarányú mása. Az éjszakai égbolton lévő minden egyes csillag benne van, odamehetsz, és bárhol kalandozhatsz a barátaiddal együtt.

A másik nagyszerű dolog, hogy ez egy összekapcsolt világ. Lehetsz a barátaiddal vagy vonulhatsz más játékosok ellen. De a legtöbb űrhajót valójában nem emberek irányítják, hanem a gép, úgyhogy viszonylag büntetlenül lehet lövöldözni. De a legjobb - és a játék és eköré épült - a barátokkal való kooperáció.


Szóval az Elite: Dangerous tulajdonképpen egy MMORPG?

Bizonyos értelemben igen. Masszívan multiplayer. De együttműködhetsz a barátaiddal vagy nagyon, nagyon nagy csoportokkal is - ez csak tőled függ. Még olyan dolgokat is meg lehet benne tenni, mint egész kormányokat megbuktatni... ami tényleg megtörtént a játékban.

Volt egy Lugh nevű rendszer, ahol a játékosok az ottani kormány ellen szervezkedtek, mert a kisebbséget akarták támogatni. Persze nagyrészt inkább tesztelték a rendszerünket. Azt mondták: "Hé, ha ezt csináljuk, vajon működni fog?" És működött. Megbuktatták a kormányt, és a saját kedvenceiket állították a helyére.

Ez nagyon jól hangzik, de egy új játékos számára egy kormány megbuktatása elég nagy falatnak tűnik. Tegyük fel, hogy beteszem a játékot az Xbox One-ba, és életemben először játszom vele. Hogy fog kinézni az űrbéli életem?

Az életed bármilyen lehet attól függően, mit kezdesz vele. Kezdésnek kapsz némi pénzt és egy nem túl jó űrhajót. Küldetéseket teljesíthetsz mások számára, kereskedhetsz, dolgozhatsz együtt más játékosokkal stb. A világ változatossága - és egyre változatosabb lesz idővel - a játékosok interakcióin is múlik.

Lenyűgözőnek találom, hogy néhányan miket csinálnak a játékban. Például a legtöbb űrhajó fly-by-wire rendszert használ, de az automatikák nagy részét ki lehet kapcsolni. Néhányan a legkisebb részletekbe is beleássák magukat, és ezt nagyon jó látni.

A "fly-by-wire" jól hangzik! Kelleni fog valamilyen extra irányító az Elite: Dangeroushoz?

Dehogyis! Sőt, a fejlesztés során én leginkább Xbox kontrollerrel játszottam, és még most is. Persze én is játszom a hatalmas botkormányokkal, de ezeket elég nehéz cipelni - az Xbox irányító pedig már most is nagyon jó élményt nyújt. Nincs szükség semmi másra, a játék kiválóan játszható vele. Teljesen természetesnek hat irányítóval a kézben játszani, még PC-n is.


Miben különbözik majd az Xbox One változat a Windows 10 verziótól, már ha egyáltalán különbözik?

A kontrollertől eltekintve nem lesz sok különbség. Nagyon örülünk neki, hogy Xbox One-on játszhatunk vele. Nyugodtan mondhatom, hogy az Xbox One tulajdonosok a teljes és kompromisszumok nélküli Elite: Dangerous élményt kapják.

A játék felhő rendszerű, vagyis akár Xbox One-ról vagy PC-ről jelentkezel be, ugyanaz a galaxis vár minden platformon. Az Xbox One verzió ráadásul nagyon jó tartalommal is érkezik. A PC-hez kiadott "Wings" update például már megjelenéskor benne lesz. A harmadik ingyenes kiegészítő, a "Power Play" is jön Xbox One-ra.

Tudod, a legtöbb ember nem látja, hogy az Xbox One egy csodálatos platform, ha fejlesztésről van szó. PC-n rengetegféle konfiguráció és grafikus kártya létezik... ez nagy kihívás. Minden PC-n kicsit más az élmény. De az Xbox One esetében mindenki ugyanazzal a hardverrel rendelkezik, úgyhogy precízen be tudjuk állítani, hogyan nézzen ki és hogyan fusson a játék.

Mesélj nekünk kicsit a frissítésekről. Miket tartalmaznak ezek, és miben különböznek az alapjátéktól?

Ezek a frissítések olyasmiket tartalmaznak, mint például a közösségi események, ahol az egész Elite: Dangerous közösség egyetlen célért dolgozhat - például egy űrállomás építése, hogy egy ország határait kitoljuk, vagy egy anyahajó építése, hogy támogassa a fronton harcolókat. Ezekhez a feladatokhoz iszonyú mennyiségű erőforrás kell, és csak nagyon sok játékos hosszú erőfeszítése teszi lehetővé. Ehhez vannak jutalmak is. Például az anyahajó építésénél az a játékos, aki a legtöbbet tette érte, nevet adhat a hajónak. Mások anyagi támogatást kapnak a részvételért, de mindig van egy ember, aki a legjobbat, az aktuális fődíjat kapja.

A "Wings" update, ami most van bétában, a kooperatív játékot egészíti ki. A játékosok látni fogják a barátaik hajóinak állapotát, meg lehet osztani a szerzett zsákmányt stb.

Nem nagyon tudunk hasonló játékról semmilyen platformon. Ha valaki abszolút nem ismeri az Elite: Dangerous világát, mit mondanál, mihez hasonlítható?

Az igazság az, hogy nincs semmi, ami ehhez hasonlatos lenne. Mondjuk vehetjük az Elder Scrolls V: Skyrim hatalmas, nyílt világát - persze a környezet teljesen más -, és ötvözhetjük azzal a szabadsággal, amit mondjuk egy Grand Theft Auto játék nyújt, de egy igazán, igazán óriási világban.


Miről szól ez a világ, amikor bekapcsolódunk az Elite: Dangerous történetébe?

Induláskor két nagy frakció létezik. Ott van a Föderáció, ami olyan, mintha napjaink Amerikáját hirtelen űrhatalommá tennénk. Egy igazi nagy szuperhatalom.

És aztán ott van egy másik csoport, akik évezredekkel ezelőtt különváltak, hogy minél távolabb lehessenek a Föderációtól. Ők az Achernar csillagrendszerben telepedtek le, több mint 100 fényévnyire. Aztán saját birodalom építésébe kezdtek, ami elutasítja a kapitalizmust, és sokkal inkább a pártfogásban hisz, ami hasonló az egykori római birodalomhoz. Ez a társadalom nőni kezdett, és évszázadok múlva elkerülhetetlen volt, hogy összeütközésbe kerüljenek a Föderációval.

Úgyhogy a két szuperhatalom között most itt ez a hidegháborús helyzet, és egy hidegháború nagyszerű lehetőség a játékosoknak. Egyikük politikájában sem kell hinni, a megjelenő feszültségekből mindenki kihúzhatja a maga hasznát.

Mit üzennél a leendő játékosoknak, mi az, ami miatt feltétlenül próbálják ki az Elite: Dangeroust?

Ez a videojátékok következő lépcsőfoka, egy teljesen új irány - ráadásul a saját iránya. Ez egy olyan játék, amire nagyon büszke vagyok, amit szerintem mindenki élvezni fog, és amit sehol máshol nem találni meg.

[forrás: Xbox Wire]