Forza Motorsport 5 teszt
A közönség soraiból nagy adag színes lufit engednek a levegőbe. Gyönyörködnék benne, de a szűk, macskaköves utcán könnyű megcsúszni, a kezemben érzem és hallom is, ahogy a kerekek hangosan kattogva gurulnak át a rögtönzött kerékvetőkön. Koncentrálni kell, az utolsó kanyar jön. A V10-es szörnyeteg felmordul mögöttem, ahogy gázt adok, és mielőtt a zászlót lengető, győzelmemet ünneplő közönség szeme előtt átszelem a célvonalat, egy tévés helikopter húz el a fejem felett, hangosan szeletelve a levegőt. Viseltes, koszos autómmal leparkolok, a szerelők már nézik. Körbenézek a napsütötte prágai téren, a nézők pedig mintha együtt skandálnák: Isten hozott egy új generációban.
A Turn 10 Studios szinte lehetetlen feladatot kapott amikor kiderült, hogy a következő számozott Forza Motorsport játéknak Xbox One nyitócímként kell megjelennie. A Forza ugyanis tipikusan nem nyitócím-típus. A konzolokkal egy napon megjelenő első hullámos játékok többnyire kiforratlanok, tartalomban és játékmenetben csak próbálkozások, látványosságnak jók, de nem sokat képesek megmutatni a gép erejéből. A Forza Motorsport mindennek az ellentéte: a minőség magasiskolája, igényes, kiforrott, nagyszabású sorozat. Lehet-e félkész eszközökkel, az utolsó pillanatig változtatott specifikációk mellett, extrém szoros határidőre fényesre csiszolt terméket kiadni, amely méltó minden idők legmagasabbra értékelt autós játéksorozatához?
A Forza Motorsport 5 legalább annyira újrakezdés mint folytatás. A fejlesztők nem a könnyebbik végén fogták meg a munkát, nem az előző generáció(k)ból importálgatták át a játékot. Nem féltek lenyelni a keserű pirulát, és kidobni mindent aminek a minősége nem volt megfelelő. Az újgenerációs felvonás alatt új fizikai modell dolgozik, a pályák modellezését újrakezdték a lézerszkennelt, milliméter pontos adatok segítségével, és immár az összes autó elérhető a Forzavista módban, kívül-belül azonos szinten újraalkotva a digitális világban. Itt nincs kettős mérce és nem volt kompromisszum, ha új gép, akkor legyen nextgen alapokra helyezve a sorozat. És ezért vállalták a súlyos árat is, ami marketing szempontból igazán rosszul hangzik: a negyedik részhez képest 650 helyett DLC-kkel együtt is csak kevesebb mint 300 autó, 28 helyett mindössze 18 pálya van jelenleg a Forza 5-ben. Számszerűsítve jelentős a tartalmi visszalépés, a kérdés tehát innentől kezdve az, kárpótol-e bármivel az élmény.
Maga a karrier ismét autóstílusok szerint van szétbontva. A kis sportkompaktoktól a klasszikus izom- és sportautókon át a legerősebb versenygépekig minden műfaj megméretteti magát. A teljes egyjátékos mód (köszönhetően a kevesebb tartalomnak) mennyiségben és játékidőben is nagyjából a felét kínálja annak, amit a negyedik rész, ez ebben az esetben viszont nem baj: a 700 verseny körülbelül 60 óra tiszta játékidőt jelent, ami régi barátok között is tisztességes, ez a karrier ráadásul jóval változatosabb mint korábban. A Forza Motorsport 5-ben ugyanis végre megjelentek a nyitott kerekű autók: IndyCar, Forma-1, klasszikus F1 gépek, őrült úti játékszerek mint a KTM X-Bow vagy a még eszementebb Ariel Atom - a fizika most már ezeket a konstrukciókat is lekezeli döbbenetes élethűséggel, és ezek sokat dobnak a változatosságon. Mindezt tovább fokozzák az egyszerű körversenyek melletti kihívások: autókrossz (bójakerülgetés), pályanapok (lassabb autók előzgetése), a Stig digitális unokatestvérének kihívásai, Top Gear bowling, üldözéses és többosztályos futamok... Mindez már a negyedik részben is jelen volt, de most magukba a versenysorozatokba épülnek be, így feldobva a klasszikus pályaversenyek sokak által unalmasnak tartott körözgetését.
A karrier mellett megtalálható szinte minden, amit egy teljesértékű Forza Motorsporttól elvárunk. Minden osztályra és pályára kiterjedő Rivális mód speciális és havi kihívásokkal, robosztus multiplayer (amely most már dedikált szervereken fut), sőt most már létrehozhatunk saját versenyeket is a Free Play módban, amire eddig nem volt lehetőség. A közösségi funkciók egy része megmaradt (például a fotó- és videókészítés, ezek böngészése játékon belül), mások viszont átalakultak, és nem feltétlenül előnyükre. Eltűnt ugyanis a játékból a Kirakat - festéseinket és tuningjainkat nem árulhatjuk többé, azokat a Felhőbe feltöltve más játékosoknak ajánlja a rendszer. Keresni lehet ugyan, de nagyon nehéz így rábukkanni megfelelő fényezésekre és beállításokra, a régi központosított rendszer jobb volt (és a közösség nyomására szinte borítékolható, hogy a hatodik részben vissza is hozzák).
Van tehát opció és tartalom bőven, a Forza Motorsport 5 ugyanúgy hónapokra (ha nem évekre) leköt egy autózás iránt rajongó játékost, ahogyan azt a korábbi részek is tették. Arról nem beszélve, hogy az Xbox One rendszerének köszönhetően akár olyan ideiglenes endurance kihívásokat is létrehozhat a Turn 10, mint amilyen a 2.4 órás Nordschleife, vagy a 90 perces Spa-Franchochamps multiplayer volt. Mindenki megtalálhatja a számítását, akár a klasszikus autókat imádja, akár a modern prototípusokért van oda, akár Forma-1-ezni szeretne igazi szimulátor fizikával. És ha már a fizikánál és a vezetési élménynél tartunk...
A legnagyobb változást talán a vezetési modell képviseli. A Turn 10 ezúttal már nem a Pirellitől, hanem a jóval szélesebb tesztlehetőségekkel rendelkező Calspantől szerezte be a gumiabroncsok viselkedését leíró adatokat, a háttérben pedig sok olyan egyéb fizikai számítás történik, amire az Xbox 360 esetén nem volt lehetőség. Az eredmény egy, a korábbinál jóval élethűbb kezelés. A versenygumik végre sokkal jobban tapadnak, az autók mozgása, viselkedése a kerékvetőkön, a tapadás elvesztése illetve visszanyerése, ahogyan a kerekek ismét "fogást találnak" az útfelületen, ezek mind-mind sokkal jobban érezhetők és élvezetesebbek mint eddig bármikor. Az olyan hírhedt szuperautók és erőgépek, amik például a Forza 4-ben szinte vezethetetlenek voltak, itt kiválóan tarthatóak pályán, sok esetben a(z egyébként most már nagyon pofás) "Forza szárnyakra" sincs szükség.
Mindez persze nem azt jelenti, hogy az irányítás könnyebb lett, sőt! Newton nem bocsát meg, ebben a játékban főleg nem. Itt tényleg minden kanyarban érezhető, hogy a járgányt csak a gumik tapadása és modelltől függően a leszorító erő tartja úton, nagyon könnyű vezetői hibát produkálni, kikapcsolt segítségek mellett elveszteni az uralmat a versenygépek felett. Ha pedig a pályán való viselkedés elsőosztályú, még több dícséret illeti a pályán kívüli fizikát: a füves szegélyek igazi gyilkosok, a dús füvön érezhetően megszűnik minden kontroll, lassítani, irányt váltani nagy sebességnél lehetetlen, ebből valódi versenyeken is adódott már jónéhány "becsúszós" baleset, itt ugyanez a helyzet. A homokágyba sodródni pedig gyakorlatilag egyet jelent a verseny eldobásával. Gumifalnak ütközni egészen más érzés mint betonnak - ez hangeffektben és az autó mozgásában is érezhető... olyan apróságok ezek, amik felett könnyű elsiklani, de amikor veszélyes helyzetbe kerülünk, érezzük, hogy minden nagyon a helyén van. Ilyen egy élethű szimulátor.
Tovább fokozza az élményt az Xbox One irányítójának rezgése. A rezgő ravaszokkal, az új analóg karral hihetetlenül precízen kezelhetők az autók, a legfinomabb csúszás is érezhető a mutatóujjunkban, a kerékvetők néha finoman, néha durván vezetik vagy dobják meg a négykerekűt. Vegyük ehhez még hozzá a remek autóhangokat, az élethű kerékcsikorgást, ami alapján önmagában eldönthető, elérte-e már a határát a gumi, és az eredmény egy minden eddiginél élőbb, érzékenyebb vezetési modell lesz, ami a városi kisautótól a Forma-1-ig döbbenetes élményt ad minden kanyarban. Aki kormányra is beruház, az pedig az eddigi legjobb támogatásra számíthat, az Inside Sim Racing szerint "a legjobb Force Feedback, amit eddig konzolon tapasztaltunk".
A látvány minden játéknak fontos eleme, a nyitócímeké különösen, hiszen ezek mutatják meg, mire képes egy konzol (ami paradox, hiszen valójában pont nem). A Forza Motorsport széria mindig is a makulátlan grafikájáról volt híres. Szenvedélyesen aprólékos kidolgozás, sehol egy eldobott képkocka, generációs sztenderdek felállítása. Nyitócímmel mindezt elérni lehetetlen... volt eddig, de örömmel jelenthetjük ki, hogy a Turn 10 megcsinálta. A Forza Motorsport 5 grafikája egész egyszerűen döbbenetes, olyan színvonal ez amit YouTube videók már nem adnak vissza. Az autók kívül-belül az utolsó szövetszálig ki vannak dolgozva, a bevilágítás (bár még mindig nem tökéletes) sokat fejlődött, kevésbé kontrasztos és túlszaturált.
Nagy hangsúlyt fektettek az anyagok fénytani viselkedésére. Egészen közelről (centiméterekről) vizsgálva látszik a fényezések felülete, ahogyan megtörik rajtuk a fény, a gumi teljesen plasztikus, az üvegek, a szélvédő effektje játék közben is kiváló, elképesztő összhatást nyújtva. Az újramodellezett, milliméter pontos pályák kidolgozása talán még figyelemreméltóbb. Szinte fotorealisztikus textúrákat látni mindenhol. A kerékvetők, a fű és különböző műfüvek, beton, macskakövek textúrái nagyon részletesek, a fű valóban 3D-s, vastag fövenyt jelent. Az aszfalt textúrája minden helyszínen más, a növényzet is gyönyörű - nem csoda a kevés pálya, ilyen minőségben a Nürburgring elkészítése például 30 ember összesen 13000 munkaórájába került. A gumibáláktól az utolsó tereptárgyig minden nagyon szép, ilyen minőségű versenypályákat máshol eddig nem láthattunk. Főleg nem tökéletes 60 fps képfrissítés mellett.
Van persze kompromisszum, hogyne lenne. A közönség jó része most is 2D elemekből áll, és ötödszörre sem kaptunk változó napszakot és időjárást, ebből a szempontból továbbra is statikusak a helyszínek. Most még ezzel kell "beérnünk", de a jövőben mindez változhat, hiszen a Forza 5 grafikus motorjára épülő Horizon 2-ben már van eső...
Lance Hayes a Turn 10 Studios meg nem énekelt hőse, aki immár évek óta megbízhatóan szállítja a kellemes elektronikus zenéket a Forza játékok menüi alá. Most ő is stílust váltott, és a hallóidegeket kényeztető finom, elegáns dallamok mellé nagyzenekari szólamokat is rögzített, ami elsőre szokatlan egy Forzától. Olyan az egész, mint egy zenés óda az autók ünnepére, mert ez a játék végtére is erről szól: az autókról, a szenvedélyről, az utolsó porszem lefújásáról a fényszóróról, a vezetés élményéről és szeretetéről. A játék egész prezentációjáról ez mondható el: az utolsó pixelig elegáns, igényes, fényesre (mit fényesre, lakkosra) csiszolt tálalás.
Tartalmilag jelentős visszalépés a Forza Motorsport 5, ez megkérdőjelezhetetlen tény. Ez volt az ára annak, hogy a sorozat igazi nextgen alapokra kerüljön, ezt pedig a Turn 10 Studios csodával határos módon, határidőre, kiforratlan fejlesztőeszközökkel is véghez vitte. A játék minden elemében: fizikában, vezetési élményben, mesterséges intelligenciában, grafikában, hangokban is új szintet képvisel. Olyan szintet, amely méltó az Xbox One-hoz és a Forza névhez. Még a kisebb autó- és pályaszám ellenére is gigászi játékidőt, multiplayer lehetőségeket, online kihívásokat tartogat. Igazi Forza Motorsport, ami messze nem tökéletes vagy teljes ugyan, mégis felállította azt a mércét, amihez minden jövőbeni autós játékot mérünk majd - egészen a hatodik rész megjelenéséig.
8