Forza Motorsport 7 teszt
Megjelent az idei év legnagyobb Xbox exkluzívja, ami azonban már egy sorozat hetedik része. Hová tart a Forza Motorsport, és tud-e szintet lépni önmagához képest? Teszt.
Dan Greenawalt kreatív igazgató egy, az idei Gamescomon adott interjújában mondta el a tutit: a Forza Motorsportnak nem célja, hogy száraz, szolgai módon lemásolja a valódi autóversenyzés világát. Ehelyett arra szánják, hogy minél több embert bevonzzon az autózás világába, legyen szó kicsikről vagy nagyokról, autó rajongókról vagy laikusokról. Ha megértjük egy a filozófiát, akkor azt is megértjük, hogy miért rendelték alá a Forza Motorsport 7 minden egyes pixelét ennek a víziónak.
Az idén már tizenkét éves sorozat hetedik részének legnagyobb változásai ugyanis a hozzáállásban keresendőek. Maga az autóversenyzés kissé háttérbe szorult, a frontvonalba a prezentáció, a látványelemek és a modern játékdizájn imádott-gyűlölt fogásai kerültek. A sorozat mögött állók nyilván látták, hogy az évek során a Forza Horizon „mellékág” népszerűbbé és sikeresebbé vált, mint a hideg, klinikai profizmussal előállított motorsport epizódok, ezért az új játékot gyakorlatilag beoltották egy hatalmas dózis Horizonnal. A menük és a HUD dizájn nyelvezete a nyílt világú játékot idézi, az elegáns, modern zenéket olyan amerikai rock váltotta fel, mintha Ken Block lakókocsijában kortyolgatnánk a sört, az autók hangrobbanással érnek célba (nem vicc). Ez az új Forza Motorsport.
És ha visszatekerünk gondolatban egy évet, akkor láthatjuk, hogy a kreatív direktor úrnak bizony igaza van. A Forza Horizon 3 annyira sikeres játék lett, hogy elkerülhetetlen a két ág összemosása, és amit az a fesztiválozás és az országúti száguldás hangulatából átad, ugyanazt próbálja meg a Forza 7 a pályaversenyzéssel. Lekanyarodtunk a hardcore útvonalról, irány a bombasztikus, látványos, konfettis, láda nyitogatós, divatos jövő. A Forza Motorsport 7-et eszerint kell nézni és értékelni.
A játék kampánya hat fejezetre oszlik, ezek úgynevezett pontrendszeres bajnokságok. A pontrendszert viszont ne úgy képzeljük el, mint a valódi autóversenyeknél. Kis, 4-6 versenyből álló tematikus sorozatokat kapunk, melyeken pontokat gyűjthetünk. Ha elérünk bizonyos pontszámot, megnyílik a következő fejezet, így haladunk egészen a végéig. Példa: az első fejezet teljesítéséhez 2500 pont kell, a másodikhoz 4000, és így tovább. Ahhoz, hogy rendesen teljesítve legyen a kampány, minden versenyen győznünk kell, vagyis a Forza Motorsport lényege továbbra sem változott.
Ez újdonság is, meg nem is – hiába más ugyanis a karrier felépítése, tulajdonképpen ugyanazokat a versenyeket kapjuk, csak másképp strukturálva, és továbbra is listát pipálgatunk. A cél az utolsó fejezet, a Forza Driver’s Cup teljesítése, előre haladva pedig egyre hosszabb versenyeken, egyre keményebb géposztályokban indulhatunk. Minden fejezetben akadnak Showcase események, ezek a kihívások is a jól ismert feladatokból (autókrossz, Top Gear bowling, párbaj, előzgetés stb.) állnak. Új nincs a Nap alatt, csak ezek most külön menüpont helyett a többi bajnokság alá lettek helyezve.
Az előrehaladás mikéntje viszont már jelentősebben át lett alakítva. Legfontosabb fokmérőnk az autógyűjtő szintünk. A játékban összesen csaknem 700 autó szerepel, ezek mindegyike egy „collector” pontszámmal rendelkezik. Minél több autót veszünk, nyerünk, kapunk, annál magasabb az összpontszámunk, és minél magasabb szinten állunk, annál komolyabb jutalmakra tehetünk szert, amikor a pilótánk szintet lép. És ha már pilóta: versenyzőnk végre kiszállt a volán mögül, a menükben ott pózol és nyújtózkodik a képernyőn, rá ezerféle öltözék és bukósisak szerezhető, ami tovább erősíti a Forza 7 gyűjtögetős jellegét.
Itt jön a képbe a modern játékdizájn: a Microsoft franchise-ok között utolsóként a Forza Motorsportba is megérkeztek a jutalomládák. Ilyen ládákat nyitogatva tehetünk szert további (véletlenszerű) autókra, modokra, pilóta ruhákra, jelvényekre. Mikrotranzakció egyelőre nincs a játékban, de megjelenés után várhatóan ezt aktiválni fogják, így valódi pénzért is lesz lehetőség ládákat venni – erre most a virtuális pénzünket használhatjuk. Ez annyiból jó, hogy végre nem felesleges a kredit: ebben a részben nem fogunk felesleges tízmilliókon ülni, mindig lehet mire költeni, akár a hétszáz autó valamelyikére, akár ládákra.
Az egyéb játékmódokat tekintve minden a régi, de azért akad néhány furcsaság. Természetesen most is van multiplayer, Rivális mód, sőt osztott képernyős mód is, privát tesztlehetőség viszont nincs, Free Play módban tudunk csak szabadon autót és pályát választani / tesztelni, de csak verseny körülmények között. A többjátékos mód sajnos továbbra is arra az elavult matchmaking technológiára épül, amit a rajongók már évek óta kérnek, hogy cseréljenek le – a játék előszeretettel rak be olyan szobába, ahol már zajlik a verseny, gyakorlatilag többet ülünk a lobbiban, mint amennyit versenyzünk. A pilóták megregulázására semmiféle szabály nincs (csak a kanyarok vannak gumifalakkal telerakva), javult viszont a néző mód, ami e-sport közvetítéseknél jól jön. Visszatért az aukciós ház (köszi, Horizon 3), nincs viszont személyes kirakat, és továbbra sem lehet versenyzői klubokat létrehozni, amit pedig a Horizon 3-ban lehetett.
Jöjjön akkor a közhely, hogy úgyis a pályán dől el minden, a Forza Motorsport 7 pedig itt ismét nem hibázik. Igaz, a vezetési élmény egyszerűsödött – bizonyos autóknál olyan szinten, hogy meg kellett néznem, nem maradt-e bekapcsolva valamilyen segítség. A játék fizikája tényleg olyan megbocsátó lett, hogy szó szerint unokától a nagymamáig bárki elvezetheti és élvezheti. Itt is érződik a Horizon 3 hatása: az autók kormányzása kevésbé direkt, elsőre lomhának tűnik, viszont stabilabbak és kevésbé csúszkálnak. Farolni így is szeret mind (még a legvadabb versenyautók is), de könnyű őket uralni. Ezzel viszont sajnos némileg az egyediségük is elveszett: a Forza 7 autói érzésre mind egy sémára épülnek, csak sebességükben és agilitásukban térnek el igazán. És azon kívül, hogy egy kanyar előtt túl későn fékezünk, vagy másokkal ütközünk, nem is igazán lehet elrontani semmit.
Akinek még ez sem elég, az a vezetői segítségeket „Super Easy” fokozatba is kapcsolhatja, így már tényleg sínautóként körözhetünk a pályán, akár esőben is. Újdonság a tapadási segéd (Friction Assist), amit ha bekapcsolunk, akkor fűre vagy tócsára hajtva sem csúszik meg alattunk az autó. Ez, kérem, tényleg mindenki autós játéka.
Amibe abszolút nem lehet belekötni, az a látvány – és tulajdonképpen ez a Forza Motorsport 7 legnagyobb vonzereje is. A Turn 10 Studios grafikus technológiája páratlan a játékiparban, ennyire szép és olajozottan működő versenyjáték nincs még egy, akármelyik platformon. Természetesen most is natív 1080p felbontást kapunk a lassan szlogenné váló „sziklaszilárd” 60 fps képfrissítéssel. Tökéletes képminőség, nincs képtörés, nincs egyetlen eldobott képkocka sem, mindez akár 24 autóval a pályán, esőben, dinamikus időjárás és napszakváltozás mellett. Ilyet soha senki nem ért még el, egy megfelelő Windows 10-es PC-n és Xbox One X konzolon pedig mindezt 4K-ban is élvezhetjük.
Ez a tökéletes optimalizálás persze kompromisszumokkal is jár. A fák és a nézők csak papírlapok (ez főleg a visszatérő Maple Valley-n szembetűnő), a dinamikus napszak és időjárás pedig csak látványelem, a szimulációra komoly hatással nincs. Ha elered az eső, nem kell például kereket cserélni, vagy ilyesmi – saját versenyen pedig be sem állítható ilyen, csupán a megszokott „nappal, eső, éjszaka” variációk között válthatunk (már amelyik pályán elérhető), a játék aztán verseny közben játszik kicsit a fényekkel és az időjárással.
A bevilágítás egyébként javult, a pályák kevésbé meseszerűek, ez főleg olyan helyszíneknek áll igazán jól, mint Lime Rock vagy Watkins Glen, amik végre viseltes versenypályáknak tűnnek. A szintén a Horizon 3-ból örökölt grandiózus égboltok nem életszerű, sokkal inkább mozifilmszerű látványt kölcsönöznek. Drámai fények, világvége hangulatú viharok. Suzukában például a karrierben mindig esik, és pont úgy néz ki, mint a Rush című filmben – sötét és vészjósló. Fotorealizmus helyett a Forza továbbra is inkább az extrém látványos CG minőséget célozza meg, és találja ismét telibe.
Az autók hangja sokat javult (bár eddig se volt rossz). Tisztábban és erősebben szólnak, mint a korábbi részekben. A soundtrackről már esett szó – ez a stílusváltás az egész játékra kihat, a többség bizonyára értékelni fogja, de teljesen szembemegy a Forza Motorsport eddigi irányával, mint ahogy a rettentően amerikai akcentussal beszélő narrátor, vagy az időnként beszóló versenymérnök stílusa is.
A Forza Motorsport 7 mindent tud, amit 2017-ben egy videojáték tudhat. Elképesztően látványos, tökéletesre optimalizált szuperprodukció a modern játékdizájn minden fortélyával és elemével. A keményvonalas játékosok igényeit viszont már nem tudja – nem is akarja – maradéktalanul kiszolgálni, a veteránok számára pedig nagyon kevés valódi újdonsággal szolgál. A pálya- és autólista jószerivel csak a Forza 6 és a Horizon 3 összeöntése. Az autó itt már nem érték, csak gyűjtögetnivaló, a háttérrendszerek (fotó mód, festőműhely, tuning) pedig évek óta változatlanok.
Érdekes lesz látni, ahogy a mainstream sajtó és a játékosok tömege fogadja a Turn 10 Studios újabb művét. Nagyon könnyen lehet, hogy ez lesz az a rész, ami tényleg áttörést ér el, és kirobbanó siker lesz. Van annyira mozgalmas, látványos és trendi. Egy hatalmas, dübörgő autós játék, aminek mélyén ott van a Forza Motorsporttól megszokott igényes vezetési élmény, hatalmas tartalom és szinte végtelen lehetőségek. A kitörés árnyékában viszont ott egy nagy múltú franchise, amely mindig is volt ilyen jó, de amelynek hangulata és stílusa lassan szétoszlik a csillogó showelemek felszíne alatt. Ez már egy új Forza Motorsport egy szélesebb generáció számára – ez a generáció viszont ennél jobbat jelenleg nem talál.
8
A teszt az Xbox One verzió alapján készült. A tesztpéldányt a Microsoft Magyarország biztosította.