Halo 5 Multiplayer Beta benyomások
dreampage 2014. Dec. 26.

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy múlt hétvégén kipróbálhattam a Halo 5 Multiplayer Beta "Early Access" változatát, így most el tudom mondani az első benyomásaimat a játékkal kapcsolatban. Plusz: jó adag gameplay videó.

A Halo 5 többjátékos része egyértelműen e-sport játéknak készül. Ahogy a mérkőzés elején a csapat "bevonul", ahogy a meccsek végén a győztes Spartanok egymás tenyerébe csapnak, a puritán, de egyértelmű menürendszer mind-mind azt a benyomást erősítik, mintha csak egy e-sport bajnokságot látnánk.

Bár a hamarosan kipróbálható bétaverzió "Early Access" változata csak nagyon keveset mutatott a két térképpel (Empire, Truth) és az egyetlen játékmóddal (4 vs. 4 Slayer), a fentiek mégis egyértelműen leszűrhetők. Nem is véletlen, hogy a fejlesztők minden erejükkel megpróbálnak visszatérni ahhoz, amit a hardcore rajongók szeretnek a Halo sorozatban: mindenki számára egyenlő feltételek, feszes és intenzív játékmenet, és semmi sallang, csak a vegytiszta kompetitív harc.

Ha volt vastagon aláhúzott alapelv a játék készítése során, akkor ez volt: egyenlő esélyek és képességek. "Level playing field", ahogy angolul mondják. Mindenki mindig ugyanazzal az eszköztárral indul. Nincsenek loadoutok (ezt mindig a játékmód határozza meg), nincsenek külön felszerelhető képességek. Az eredmény és a mérkőzésen nyújtott produkció innentől kezdve egyvalamitől függ csak: hogy mennyire vagy jó. A pályaismeret (hol vannak az eldugott erős fegyverek), a gyorsaság, a reflexek, a pontosság és a stratégiai érzék visszavette az uralmat a "ki nyitotta meg előbb a komolyabb fegyvereket" típusú, loadout-központú játékmenettől. Ez már az első meccsen is érezhetően feszes, intenzív élményt eredményez, nincs többé magyarázkodás, hogy "azért lőtt le, mert". Azért lőtt le, mert jobb volt, pont.

Ez persze nem azt jelenti, hogy a Halo 5 visszafordult a fejlődés útján, vannak azért újdonságok. Egyrészt napjaink trendjének valamelyest engedve most már minden fegyver zoomolható. A játék ezt SmartScope-nak hívja, és ugyanúgy működik, mint minden modern FPS-ben: a bal ravasszal célozhatsz. Ez viszont nem azt jelenti, hogy kell is, csak azt, hogy lehet. Zoom nélkül is ugyanúgy használható minden fegyver mint korábban, klasszikus Halo-módra, így ez egy tökéletes arany középútnak tűnik. Az új funkció talán az Assault Rifle-nél kelti a legbizarrabb hatást, de könnyen megszokható. Nagyobb távolság esetén segít, közelebbi ellenfélnél viszont nincs rá szükség.

A másik újdonság a különböző jetpack-mozdulatok, manőverek megjelenése. A "B" gomb és egy irány megnyomásával lehet a négy irány valamelyikébe gyorsan kitérni. Ez néha életet menthet, de őszintén szólva kevesen és ritkán használják. Nem, nem válik tőle a játék sem Call of Duty-vá, sem Titanfallá, a Halo 5 továbbra is hamisítatlan Halo, és mivel mindenki alapból megkapja ezeket a képességeket, előnybe sem kerül vele senki. Apróság, de nagyon hasznos újítás, hogy Spartan katonánk az ugrás gomb megfelelő pillanatban történő lenyomásakor képes megkapaszkodni és felmászni a közeli párkányokra, így még agilisebbé váltunk, könnyebben navigálhatóak a pályák. Ez a mozdulat is nagyon könnyű és egy másodpercre sem vesz ki az akcióból, éppen hogy segíti azt.

De a legizgalmasabb talán mégis az a mechanika, hogy ha sprintelünk, akkor nem töltődik a pajzs. Ha eltalálnak, muszáj hanyagolni a sprintet, sőt ha töltődés közben kezdünk rohanni, akkor a "cooldown" idő elölről kezdődik. Így a pajzs elvesztése minden korábbinál izgalmasabb élmény, a hozzá járó hanghatások pedig ezt csak tovább fokozzák. Nekem nagyon tetszik. És ha már sprint: a Halo 5 egyáltalán nem lett gyorsabb mint a korábbi részek. Felesleges attól tartani, hogy "Call of Duty lett belőle" - nem lett az. A tempó érzésre ugyanaz ami korábban.

A grafika nem techdemo jellegű, és itt megintcsak visszautalnék az e-sportos megjegyzésemre. Nem ez a játék (legalábbis nem a multiplayer) lesz az, aminek screenshotjait majd lehet lobogtatni, hogy ez bezzeg mekkora etalon. Úgy képzeljétek el a látványt, mintha a Destiny lenne, csak 60 fps-ben. Meg sokkal királyabb fegyverekkel. És szereplőkkel. Félreértés ne essék, a Halo 5 már ebben az állapotában is szép, de itt is érezhető, hogy a játékmenet az elsődleges, nem az, hogy fórumhuszároknak legyen mit bedobni amikor érvelni kell az "én gépem erősebb" stílusú izmozás közepette. A 60 fps képfrissítés már most is tükörsima és atomstabil, pedig egy év még hátra van a megjelenésig.

Számomra viszont még meggyőzőbb volt az, ahogy a játék szól. A fegyverek még erőteljesebbek mint korábban, a robbanások fantasztikusak, de minden hang kristálytisztán szól, még az is ahogy futunk, lépéseink zaja stb. Csapattársaink viszonylag sokat beszélnek (ez újdonság), és bár ez szokatlan lehet, valójában hasznos: nem a levegőbe dumálnak, hanem lényegi információkat közölnek: mikor jönnek az újabb fegyverek, hol láttak ellenséget, ki vette fel a snipert stb. Ez abban az esetben is erősíti a csapatmunkát, ha maguk a játékosok nem chatelnek közben - és valljuk be, a Halo alatt általában nem beszélgetünk idegenekkel.

A Multiplayer Beta technikai részét kár elemezni, hiszen ez még csak egy nagyon-nagyon (nagyon) korai teszt volt. A kevés játékos miatt a matchmaking lassú volt, de ha egy meccs elindult, az soha nem szakadt meg, végigment rendesen. Akadt némi lag és kapcsolati probléma a menükben, de ennyi. Indulásnak ez bőven megteszi. A nyílt Beta (mármint azok számára nyílt, akiknek megvan a Halo: The Master Chief Collection) december 29-én, vagyis alig néhány nap múlva indul, és január 15-ig tart. Ebben 3 játékmód és 7 térkép lesz, így még többet kipróbálhatunk belőle. Engem a korai hozzáférés néhány órája meggyőzött arról, hogy ez a jövő év egyik legjobb FPS-e lesz, fantasztikus vele játszani, kiegyensúlyozott, intenzív játékélmény. Alig várom a többit!