Killer Instinct: Akkor és Most
dreampage 2015. Feb. 13.

2013-as Xbox One nyitócím, mégis a mai napig a köztudatban maradt a Microsoft saját verekedős játéka. A Killer Instinct tartósságának a minőség az oka, vagy egyszerűen csak lassan, darabonként készül el? Ideje visszanéznünk, mi változott az elmúlt több mint egy évben.

Phil Spencert a múltkorában megkérdezték, mit gondol arról, hogy a Street Fighter V nem fog megjelenni Xbox One-ra. Az Xbox főnök erre reagálva elmondta, hogy rendszeresen történnek ilyen exkluzív megállapodások. A Microsoft is léphetett volna hasonlót, de mivel nekik van saját francise-uk, ezért ő inkább ebbe invesztál. A saját játék természetesen a Rare Killer Instinct sorozata, ami a One megjelenése, 2013 novembere óta él új életet. Megjelenése óta azonban rengeteg dolog változott benne, és a játék még mindig nem teljes.

A többi exkluzív nyitócím (Forza Motorsport 5, Ryse: Son of Rome, Dead Rising 3, Zoo Tycoon) mellett az akkor még csak digitálisan terjesztett, free-to-play üzleti modellt alkalmazó Killer Instinctet kissé elkerülte a reflektorfény. A Microsoft ugyanis nem teljesértékű dobozos játékként adta ki. Amit 2013 novemberében az első vásárlók letölthettek, csupán ízelítője volt a valódi KI élménynek. Kezdetben csupán 6 karakter volt benne (az ingyenes változatban csak 1 használható), játékmódokban és lehetőségekben is elmaradt egy "rendes" verekedős címtől.

Az akkori Killer Instinct ráadásul technikailag is gyenge lábakon állt. 720p felbontásban futott, menürendszere és egész körítése finoman szólva is gyatra volt, és néhány látványos grafikai effektet kivéve tulajdonképpen semmiben sem mutatott túl az előző generáción. Ez persze nem is meglepő: az új Killert még Xbox 360-ra kezdték fejleszteni, és csak később "rángatták át" a nextgen masinára. (Érdekes egyébként, hogy a Rare játékai rendszeresen így járnak: az előző ciklusban a Perfect Dark Zero és a Kameo: Elements of Power is az utolsó pillanatban lett áthúzva Xbox-ról az Xbox 360 nyitókínálatába.) A korai 360 buildből egyébként itt látható videó.

Hogy a Microsoft kiadóként miért ezt az utat választotta az évtizedes klasszikus visszahozásához, arra több jó oka is volt.

1. Az idő.

Egyértelmű, hogy az Xbox One megjelenésének környékén semmire nem jutott elég idő (mint ahogyan az általában lenni szokott egy új konzol piacra dobásánál), egy verekedős játékot pedig kiváltképp nem lehet szűk határidőre összedobni. Itt egy összetett, technikás, igazságos harcrendszer az alapja mindennek, nem lehet csak a tartalmat összedobálni. Ahogy a Capcom is hosszú évekig csiszolgatja a saját termékét, úgy a Killer Instinctet sem lehetett megjelenésre teljes tartalommal, csiszolt formában kihozni. A free-to-play online modell erre megoldást nyújtott, hiszen a fejlesztőknek így volt idejük kiforrott új karaktereket rakni a játékba az idő szorítása nélkül.

2. A fejlesztők tapasztalatlansága.

Bár a Killer Instinct már veterán név a szakmában, a fejlesztők nem azok. A Rare-től sokan elmentek már, akiknek közük volt a régi epizódokhoz, az új játékot ráadásul nem is ez a cég, hanem a jóval kisebb renoméval rendelkező Double Helix hozta tető alá (a Rare felügyelete mellett, tegyük hozzá). A játékra később is rájárt a rúd: miután az Amazon megvette a csapatot, a Microsoftnak új fejlesztő után kellett néznie, akik tovább gondozzák a játékot. Így került képbe az Iron Galaxy, a fejlesztőváltás azonban mindig kockázatos. A minőséget szerencsére ez nem érintette.

3. A kérdéses piacképesség.

A verekedős játékok piaca nagyon ingoványos terep. Vannak jól bejáratott sorozatok (Street Fighter, Tekken, Mortal Kombat, Dead or Alive), és van a "futottak még" kategória, amelyekre ma már nem sokan kíváncsiak. Egy ilyen stílusú játék csak akkor lehet sikeres, ha áll mögötte egy lelkes közösség. A Killer Instinct régi, jól csengő cím ugyan, de 17 év szünet után egyáltalán nem volt garantálva, hogy sikeresen vissza lehet hozni egy jelentősen megváltozott világba.

A körülmények együttállása miatt így a felek óvatosan közelítették meg a témát, és inkább egyfajta free-to-play szolgáltatásként álltak hozzá. A próbaváltozatot bárki ingyenesen letöltheti, és belekóstolhat a játékba, ha pedig tetszik, minden előrehaladást, XP-t, mentést és elért eredményt megőrizve válthat a teljes csomagra. Azért is volt szerencsés így nekiállni, mert az alapok mindenki szerint rendben voltak. A gyér tartalmat leszámítva az új KI egy nagyszerűen játszható, technikás, igazán e-sport kompatibilis verekedős játék lett, amit nagyon sokan élveznek a mai napig.

A tartalom pedig folyamatosan áramlott új karakterek, ingyenes balanszolások formájában, és az eltelt időben sokminden megváltozott. A legnagyobb ráncfelvarrást kétségtelenül a Killer Instinct: Season 2 jelentette. Az Iron Galaxy immár biztos kézzel fogott neki a játék további bővítésének: rendbe tették a menürendszert, ami most már egy 2014/2015-ös, modern játék benyomását kelti, a felbontást 900p-re növelték (60 fps mellett természetesen), az egész játék még látványosabb lett, újrabalanszolták a szereplőgárdát, és jön 8 új karakter, akik közül négy ismerős lehet: TJ Combo, Maya, Riptor és Cinder.

E sorok írásakor még három szereplő van hátra a havi frissítésekből (Aganos, Cinder és Aria), és maga a Season 2 sem teljes még. A második évad karaktereinek nincs Story módja, kizárólag Survival és Online módokban használhatók. Sok munka van még hátra tehát, de a fejlesztők folyamatosan dolgoznak rajta, a kiadó teljes támogatását élvezve. Ennyi idő elteltével pedig nyugodtan mondható, hogy a kezdeti tartalmi hiányosságokat és kétségeket leküzdve a Killer Instinct megállta a helyét. Sokan játszák online, sokan próbálják ki (a magyar Xbox Áruházban az egyik legtöbbet letöltött cím), és jelenlegi felhozatalával, az első évad Story módjával, kibővített gyakorló- és tréning lehetőségeivel, titkos karakterével (Shadow Jago) egy igazi, teljesértékű verekedős játék lett.

Killer Instinct bajnokságokat szerveznek, Xbox One-hoz pedig professzionális arcade stickeket árul a MadCatz és a Razer is. És ha ez még nem lenne elég: Xbox One-ra felújított formában az eredeti, klasszikus Killer Instinct és Killer Instinct 2 játékok is elérhetők, ha a két évad Ultra Editionjét vásároljuk meg.

A különböző Killer Instinct digitális csomagok:

Ingyenes verzió (0 Ft): 1 karakter (általában Jago) használható benne, és az összes játékmód (online, offline). Az éppen használható karakter rendszeresen változik. Minden elért eredmény, karakterfejlesztés, kiegészítő stb. átvihető a fizetős csomagok bármelyikébe.

Season 1 Combo Breaker Add-On (3990 Ft): Az összes karakter az első évadból. Sabrewulf, Glacius, Thunder, Sadira, Orchid, Spinal, Fulgore. (Ez a kiadás jelent meg dobozosan is, a boltok polcain ez található!)

Season 1 Ultra Edition (7990 Ft): Az összes karakter az első évadból, plusz a Killer Instinct Classic (felújított) játék, plusz 8 kosztüm és 16 prémium kiegészítő csomag a szereplőkhöz.

Season 2 Combor Breaker Add-On (3990 Ft): A második évad összes karaktere: TJ Combo, Maya, Riptor, Kan-Ra, Cinder, Aganos, Aria, Omen.

Season 2 Ultra Edition (7990 Ft): A második évad összes karaktere, plusz a Killer Instinct 2 Classic (felújított) játék, plusz 8 kosztüm és 16 prémium kiegészítő csomag a szereplőkhöz.

Killer Instinct Complete Collection (15990 Ft): MINDEN EGYBEN. Mind a 16 karakter, mindkét felújított klasszikus játék, az összes extra kosztüm és kiegészítő csomag. Ha nem akarsz az egyes karakterekkel vagy csomagokkal bíbelődni, akkor ez a legegyértelműbb vásárlás. Teljes áron a teljes játék.

Azt jelenleg nem tudni, hogy a második évad befejezése (a hiányzó három karakter és a Story mód megjelenése) után mi várható KI-fronton. Ez így egy tartalmas, remekül játszható, gyors, brutális verekedős játék, ami lazítós offline játékra, alkalmi online-ra és e-sport bajnokságokra egyaránt alkalmas. A kornak megfelelő látvány és hangulat jellemzi. Innentől a Microsofton és az Iron Galaxy-n múlik, hogyan tovább.