Neverwinter Beta benyomások
Kínában már szeptember óta elérhető, hozzánk pedig hamarosan érkezik a Perfect World Entertainment és a Cryptic Studios MMORPG-je, a Neverwinter Xbox One verziója. Az elmúlt héten egy zárt béta keretében ki is lehetett próbálni, így képet kaphattunk arról, mi várható ebben a free-to-play szerepjátékban.
Maga a Neverwinter már nem kifejezetten új játék, PC-n 2013 óta elérhető, Xbox One-ra pedig a kínai premier egyik nyitócíme volt. Az angol nyelvű konzolos változat már majdnem készen van, "2015 elején" érkezik (bármit is jelentsen ez), a zárt béta pedig egy jókora szeletet prezentált ebből.
A történet Neverwinter városa körül bonyolódik. Miután az utolsó Nagyúr eltűnik, vad hordák kezdik ostromolni a város falait. Mi ebbe a konfliktusba csöppenünk, miután egy hajótörés után partra mos bennünket a víz. Rögtön szembesülünk azzal, hogy orkok, zombik, élőhalottak, külső és belső ellenségek, banditák, patkányok és minden, amit csak egy RPG-ben el tudunk képzelni, a várost akarja lerombolni. Ráadásul még egy túlvilági sárkány is feltűnik, rögtön az igen hosszú és látványos intróban, szóval gyanítható, hogy lesz itt harc rendesen.
Tradícionális MMORPG-vel van dolgunk, ami konzolon jelenleg még teljesen friss élményként hat. Hosszadalmas kampány, állandó questelés, rengeteg loot, online közösségi események, versenyek, PvE, PvP, megvásárolható és fejleszthető társak, hátasok, sokféle helyszín, megszámlálhatatlan dungeon... A béta alapján a Neverwinter semmi olyat nem mutat, amit más szerepjátékok ne tennének, de nem is fog hiányozni belőle semmi. Tipikus időrabló, karakterfejlesztő, tartalmas, szöszmötölős, inventory menedzselős jó kis szerepjáték, amibe megéri majd órák százait beletenni.
Már maga a karaktergenerálás is meglepően részletes. A faj, nem és háttértörténet mellett beállítható a testalkat (testrészenként), az arc legapróbb vonásai is. Igaz, játék közben ennek nincs akkora jelentősége, mert a kamera meglehetősen távol helyezkedik a karakterünktől. Valahol félúton van a felülnézetes dungeon crawlerek (mint például a Diablo) és a külső nézetes akció-RPG-k (Kingdoms of Amalur, például) között. Az Amalurt egyébként nem véletlenül hoztam fel: a Neverwinter menürendszere, betűtípusa, világának színei, textúrái, egész művészi irányzata sok hasonlóságot mutat az egykori 38 Studios produkciójával.
A harcrendszer is ismerős lehet bárki számára. Attól függően, milyen karaktert indítunk, más-más képességei vannak. Kard és pajzs, varázslat, kétkezes bárd, íj... a szokásos. Bármilyen fajú karakter elsajátíthat bármilyen küzdési módot. A kaszabolás viszonylag súlytalannak érződik, semmi erőteljes vagy látványos nincs benne, köszönhetően annak, hogy a játék összességében elég gyenge lábakon áll. Lovagommal nagyjából annyiból állt a harc, hogy behúztam a jobb ravaszt, és néztem ahogy elfogynak az energiacsíkok. A karakterfejlődés viszonylag gyors, dinamikus, van értelme tápolni, van eredménye egy-egy barlang kitakarításának. A loot csak úgy ömlik, nem győzi az ember az inventory-t rendezgetni.
Technikailag senki ne várjon megváltást ettől a játéktól: a Neverwinter grafikája szép, de nem jó. Szép, mert kellemesen színes, látványos, hatalmas területeket mozgat. De nem jó, mert a kidolgozása elnagyolt, gyatra. Az animációk nem rosszak, de az egészet leginkább funkcionálisnak lehet nevezni. A képfrissítés a szűk dungeonökben tükörsima 60 fps, a fővárosban viszont, ahol szó szerint tucatjával szaladgálnak más játékosok, szaggat mint a veszedelem. Nem Xbox One színvonal (ne is tegyük például egy Dragon Age: Inquisition mellé), szerencsére az addiktív tartalom egy MMORPG-ben ezt könnyedén feledteti.
Merthogy ez tényleg MMO élmény. A fővárosban, de több nyílt harcmezőn is mindenhol más élő játékosok futkároznak, összeverődve együtt lehet legyűrni komolyabb ellenfeleket. Lehet egymás között kereskedni, céheket alapítani, lesznek céh-háborúk is. A fővárosban szó szerint többszázan tartózkodhatnak egyszerre, és az Xbox Live játékosokhoz még hozzájön a szintén többszáz NPC, járókelő. Pezsgő piacok, tömött főutca - élő-lélegző város lett Neverwinter már most, a zárt bétában is.
Ha csak úgy önmagában nézünk rá a játékra, egy nagyon gyenge, az előző generációban is középszerű grafikájú RPG-t látunk. Mégis mi ebben akkor a jó? Először is, hogy ingyen lesz (Xbox Live Gold előfizetés azért kell majd hozzá). A mikrotranzakciós rendszer a bétában még nem működött, így jelenleg nehéz felmérni, mennyire lesz erre szükség - a játék első néhány órájában biztosan nem. Másrészt pedig ez egy nagyon tartalmas, jól felépített, addiktív RPG-nek tűnik, ami végre azt az MMO élményt adja, amit mindenki más ezidáig csak ígérgetett. Néhány óra alatt még távolról sem lehet átlátni azt az összetettséget amit a Neverwinter kínál. A megszámlálhatatlan tárgy, páncél, alapanyag, a craftolás, a közösségi küldetések, Skirmishek, Raidek, az endgame ugye jelenleg ismeretlen a számunkra. Én azt mondom, jó lesz ez, ingyen mindenki töltse le és kezdjen bele, tegye túl magát a gyenge grafikán, és merüljön el Neverwinter világában. Meghálálja. Hogy mikor, azt egyelőre nem tudni, de reméljük, hogy néhány hónapon belül kijön a végleges változat.