Scorpio: Belső részletek
A brit Digital Foundry a héten lerántotta leplet a Microsoft új konzoljának specifikációjáról. A számoknál viszont jóval többet mond az a hozzáállás, amivel a redmondiak megtervezték azt az eszközt, mely a következő években az Xbox jövőjét jelképezi.
Furcsa módját választotta a Microsoft, hogy bemutassa a tavalyi E3-on bejelentett új Xbox One konzol, a Project Scorpio képességeit. A platform egyik legnagyobb kritikusának számító brit Digital Foundry-t hívta meg, hogy ők láthassák a világon elsőként a gépet, és megbizonyosodjanak annak tudásáról. Ha őket sikerül meggyőzni, akkor a konzolgyártó biztos lehet benne, hogy igazi bestiát alkottak. Richard Leadbetter, a DF vezetője (nem mellesleg korábban az Official Sega Saturn Magazine főszerkesztője, szóval imádjuk) egy igen sűrű napot tölthetett el Redmondban, a Microsoft központjában, ahol megismerhette a részleteket. A végeredmény pedig – azt leszámítva, hogy nyilván ő sem láthatott mindent – teljesen meggyőzőnek tűnik.
Nézzük akkor a végleges specifikációkat dióhéjban:
SoC (System on Chip):
- 16 nm FinFET TSMC „Scorpio Engine”
- 360 mm2
- 7 milliárd tranzisztor
CPU:
- Nyolc egyedileg továbbfejlesztett Jaguar processzormag 2.3 GHz órajelen
- 4 MB L2 cache
GPU:
- 40 egyedileg fejlesztett compute unit 1172 MHz órajelen (6 TFLOPS számítási kapacitás)
Memória:
- 12 GB GDDR5, 6.8 GHz órajelen
- 326 GB/s memória sávszélesség
- 384 bites memóriabusz (12x 32 bites csatorna)
Merevlemez:
- 1 TB 2.5 inch
Optikai meghajtó:
- 4K UHD Blu-Ray
Táp és hűtés:
- 245W-os belső táp
- Párakamrás folyadékhűtés centrifugális ventillátorral
Portok:
- HDMI-in, HDMI-out, 3x USB 3.0, S/PDIF hangkimenet, IR vevő/adó
Az már a puszta számok alapján látszik, hogy a Scorpio tényleg minden idők (eddigi) legerősebb konzolja lesz: még soha, senki nem pakolt ilyen technológiát otthoni játékgépbe, főleg nem ilyen dizájn döntésekkel. A DF részletesen elemzi, hol újítottak a Microsoft mérnökei, hogy az összeállított konfiguráció jóval hatékonyabb legyen számítási-, energia- és hőleadás szempontjából is, mint korábban bármelyik konzol. A több helyen teljesen egyedileg tervezett hardvert szintén egyedi szoftveres megoldások egészítik ki, tovább fokozva az elérhető teljesítményt.
Jó példa erre a processzor esete, amely papíron csak 31%-kal gyorsabb, mint az Xbox One CPU-ja, de egyrészt jóval hatékonyabb annál, másrészt a Microsoft szoftveres trükkel is alá dolgozik. A Direct3D12-t például közvetlenül a GPU parancsprocesszorába építették, így ami korábban több ezer, vagy még annál is több utasítást jelentett a CPU számára, az most konkrétan 11 db utasításra szűkül le, ezzel jelentősen könnyítve a központi processzor dolgát. Azok a fejlesztők, akik D3D12-t használnak, akár felére is csökkenthetik a CPU terhelést, ezáltal nagyon sok erőforrás szabadul fel. A GPU adatait pedig nem is kell magyarázni: a horror magas órajelen ketyegő, egyedi grafikus kártya a Digital Foundry szerint mindent összevetve nagyjából 43%-kal erősebb a PS4 Pro-nál, és körülbelül négy és félszer az Xbox One-nál.
Az egyszerű számadatoknál is többet mond viszont, hogy a Microsoft, mivel volt rá ideje, mindenhol a leghatékonyabb tervezésre törekedett, és ez bizony érezteti a hatását. A processzortól további feladatokat vonhatnak el az Xbox One megoldásaiból tanulva, azokat tovább csiszolva. A hangprocesszor a meglévő 7.1-es beállítás mellett támogatja a Dolby Atmos játék- és fejhallgató formátumát, illetve a Microsoft saját HRTF szabványát, amit a HoloLens-hez fejlesztettek ki. A memória mennyisége és sebessége is a teljesítményt szolgálja. A játékok összesen 8 GB, az operációs rendszer 4 GB felett rendelkezhet, szemben az Xbox One 5-3 GB-os elosztásával. A 100%-os kompatibilitás végett egyszerűen szimulálják az ESRAM-ot is: szimplán leválasztanak 32 MB-ot a rendszernek fenntartott memóriából.
A valódi teljesítmény
Számok, és unalmas elemezgetések helyett mindig többet mondanak a valós körülmények között látott tesztek. A Digital Foundry a ForzaTech grafikus motorját láthatta akcióban Project Scorpio-n, egészen lenyűgöző eredménnyel. Kezdjük ott, hogy a Turn 10 Studios mindössze két nap alatt átültette az Xbox One demót az új gépre, ami bármiféle további portolás vagy optimalizálás nélkül, teljes fizikával, mesterséges intelligenciával futott 4K-ban, 60 fps-sel. 24 autóval, esőben is csak a GPU 66-70%-át használta ki mindez. A demót felcsavarva a PC verzió Ultra beállításaira is csak 88% körüli volt a grafikus kártya kihasználtsága, mindez egyetlen eldobott képkocka nélkül, 4K textúrákkal. Ez olyan eredmény, amit a DF saját bevallása szerint PC-n GTX 1060 és 1070 kártyákkal sem tudott teljesen reprodukálni. A Scorpio-ban ezzel szemben még bőven van kakaó, hogy az egész látványt sokkal szebbé tegyék, és akkor még hozzá sem vettük az optimalizálást és az őszig érkező, kiforrottabb fejlesztő eszközöket.
Ez persze nem azt jelenti, hogy Scorpio-n minden játék vígan nevetve hozza majd a 4K/60 fps-t. Nagyon sok függ az optimalizálástól, a multiplatform grafikus motorok szoftveres trükkjeitől, a fejlesztők tehetségétől, idejétől és költségvetésétől. A Microsoft nem is köti ki senki számára, mekkora felbontást vagy képfrissítést célozzon meg – de az tisztán látszik, hogy a gép elég erős ahhoz, hogy a legmodernebb gamer PC-khez fogható 4K játékélményt a legtöbb esetben hozza.
Game DVR (Játékvideó-rögzítő)
A fenti erődemonstrációk mellett a Scorpio hardverében még egyéb úri huncutságokra is futja. Az Xbox Game DVR például lehetővé teszi majd 4K/60 fps videók rögzítését, akár HDR-ben is, ehhez a HEVC codecet használja. A rögzített videók minősége annyira jó lesz, hogy képkockánként mehetünk rajtuk végig, és közvetlenül onnan is csinálhatunk screenshotot. Régebbi Xbox One és Xbox 360 játékokból pedig természetesen gond nélkül rögzíthetők az 1080p/60 fps mozgóképek, végre valóban kristálytiszta minőségben. Ugyanez érvényes a közvetítésre is – feltöltési sebességtől függően jó minőségben, akár 4K-ban is streamelhetünk majd.
„Minden egyes Xbox One játék jobban fut majd Scorpio-n”
A Microsoft nagyon komolyan veszi a kompatibilitás kérdését, vagyis hogy minden létező Xbox One játék, illetve a listában szereplő Xbox 360 játékok is gond nélkül fussanak az új gépen. Fontos megjegyezni, hogy a One játékok esetén nem emulációról van szó: a Scorpio is egy Xbox One, vagyis minden játékot natívan futtat, ráadásul ilyenkor sem spórol az erejével: minden játék hozzáfér az összes hardveres erőforráshoz, következésképp minden játék szebben és jobban fog futni, mint most Xbox One-on. Ezek a javulások a következő kategóriákba sorolhatók:
- Jobb, stabilabb képfrissítés: Ha egy játék rögzítetlen képfrissítést használ, akkor Scorpio-n nem lesz gondja elérni a 60 fps-t. Ha 30 fps-re van rögzítve, akkor azt tartja stabilan, lassulások nélkül.
- Eltűnik a képtörés: Az extra hardveres erő miatt nem fognak túlterhelődni a játékok, így a képtörés is eltűnik belőlük, ez pedig még szebb képet és simább játékélményt adhat.
- Maximális felbontás: Azok a játékok, amik dinamikus felbontást használnak (pl. Battlefield 1, DOOM, Halo 5: Guardians, The Division, Call of Duty: IW), gond nélkül maximális felbontáson (1080p) futhatnak majd minden esetben, bármiféle patchelés nélkül. A fejlesztők persze dönthetnek úgy, hogy néhány régebbi játéknak akár a 4K felbontást is megnyitják, ahogy erre bizonyára látunk is majd példát.
- Jobb textúra filtering: A Scorpio az összes játék saját textúra filtering megoldását felülírja, és automatikusan maximális, 16x-os anizotropikus textúra filteringet rak rájuk, ezáltal a távolban, lapos szögből látszó felületek is élesek és részletgazdagabbak maradnak – ismét csak bármiféle patch nélkül.
- Gyorsabb töltési idők: A Scorpio belső merevlemeze 50%-kal nagyobb adatátviteli sebességet tesz lehetővé, mint az Xbox One-é, ráadásul a processzora és a memóriája is sokkal gyorsabb, utóbbiból jóval több is van. Emiatt érezhetően gyorsabban töltődik be minden.
Eltérések persze lehetnek, hiszen minden játék más, ráadásul Xbox One-ra is különbözőképpen vannak optimalizálva – némelyik már most is tökéletesen fut, másokra viszont nagyon is ráfér a javulás. Az viszont jelenleg biztosnak tűnik, hogy minden eddig megjelent játék valamilyen formában profitálni fog abból, ha Scorpio-n futtatjuk. Az Xbox Play Anywhere játékoknál ez még többet jelent, hiszen ezek – a Windows 10 verziónak köszönhetően – már ma is rendelkeznek 4K támogatással és assetekkel, Scorpio-n pedig automatikusan ezeket élvezhetjük majd.
Mi a helyzet az 1080p tévék tulajdonosaival?
A Project Scorpio a kompromisszumok nélküli, natív 4K játékra készül, de ez nem jelenti azt, hogy a hagyományos Full HD tévék tulajdonosai ne profitálhatnának belőle. Ahogy az fent is olvasható, a játékok érezhetően és láthatóan jobban fognak futni: jobb képfrissítés, eltűnő képtörés, szebb textúrák és gyorsabb töltés – ezen felül viszont van még egy fontos dolog. A Scorpio az 1080p-nél nagyobb felbontású játékokat automatikusan supersampling módszerrel skálázza le Full HD-re, ez pedig jobb képminőséget jelent, hiszen gyakorlatilag egy extra élsimítással egyenértékű. Vagyis a Microsoft platform szinten gondoskodik róla, hogy a különböző „ilyen-olyan módokkal” a fejlesztőknek ne legyen dolga, és hagyományos tévén minden friss megjelenés jobban fessen, mintha azt Xbox One-on játszanánk. Mindez változatlan, vagy akár magasabb képfrissítés mellett – ez már az adott játéktól függ majd.
A legfontosabb tényezők
Az új konzol célját, képességeit már ismerjük, a külsejét és az árát illetően viszont csak az E3-on fogunk tisztábban látni. A Digital Foundry szerint, ami a gép külsejét illeti, kellemesen meg fogunk lepődni. Az eddig kiadott képeken látszik, hogy a lemezmeghajtó ezúttal a jobb oldalra került, és úgy tűnik, a Scorpio inkább kicsit magasabb lesz az Xbox One S-nél, de nem (sokkal) szélesebb vagy mélyebb. A gép hátulján a portok ugyanúgy helyezkednek el, mint az S modellnél, valószínűleg a kinézete is hasonló lesz majd. Esetleg feketében is kapható lesz? Ki tudja.
Az ár sokkal kényesebb kérdés. Az biztos, hogy a tudást meg is kell fizetni, így a Scorpio drágább lesz minden, jelenleg piacon lévő konzolnál. A kérdés csak az, hogy mennyivel. A Digital Foundry 499 dolláros tippje (ami tényleg csak tipp) reálisnak tűnik – esetleg lehet, hogy lesz 2 TB-os változat is 599-ért. Hogy a konzol Magyarországon mikor jelenik meg és mennyiért, erről még csak közelítő információk sincsenek, az idei nyár folyamán minden bizonnyal többet is megtudunk.
A fentiek jó része érdekes módon nem is meglepő, hiszen a Microsoft csak betartotta, amit a tavalyi E3 végén ígért. Egy olyan konzolt kapunk, ami a nappaliba is elhozza a tényleges 4K játékélményt, felszerelve minden ehhez szükséges extrával: 4K UHD Blu-Ray lejátszás, 4K/60 fps videó rögzítés és stream. Emellett platform szinten kezelik a kompatibilitás, és a Full HD képminőség kérdését, a nyers erő mellett pedig a gép rendkívül hatékony is lesz, így sok munkát vehet le a fejlesztők válláról. Nemcsak erős és gyors, de ezt könnyebb lesz kihasználni is, így a számadatok ellenére adott esetben felveheti a versenyt akár a csúcs gamer PC-kkel is, ahogy erre a DF elemzése is rámutat.
Talán a legfontosabb ebben az egészben mégiscsak a hozzáállás. A Microsoft végre teljes egészében maga mögött hagyta a 2013-as döntések nyomait, és akárcsak az eredeti Xbox és az Xbox 360 idejében, teljes erőbedobással egy színtiszta játékgépet tervezhettek, ráadásul most még elég idejük is volt rá (a Scorpio terv állítólag ütemterv előtt halad). Habár az úgynevezett tömegkonzol továbbra is az Xbox One S marad, a Scorpio még több játékost és fejlesztőt vonzhat a platformra. Az üzenet mindenesetre egyértelmű: az Xbox itt van, és erősebb, mint valaha.
[forrás: Digital Foundry, Wikipedia]