Xbox One: A teszt
dreampage 2014. Aug. 28.

Ez az idő is elérkezett. Egy rendkívül hosszú generáció (és sok országban még hosszabb várakozás) után megérkezett a Microsoft harmadik konzolja, a nyolcadik videojáték-ciklus egyik zászlóvivője, az Xbox One. De talán még soha nem volt olyan konzolpremier, amit ennyi félreértés, téves információ, vita és bizonytalanság övezett, mint ezt. Minden marketing háború és fórumos vihar elültével végül azonban itt egy termék, egy konzol, egyetlen konkrét céllal. Minden egyéb belemagyarázás nélkül ideje megvizsgálni, milyen is lett az Xbox One a gyakorlatban.


Amikor kivesszük a dobozából, akkor egyértelművé válik, hogy az Xbox One nagy. Ez az eddigi legnagyobb méretű Microsoft gép, nagyobb, mint az Xbox 360 első kiadása, de persze nem akkora, hogy az túlságosan kényelmetlen legyen egy átlagos szobában. A tömege átlagos, nem szakítja le a karunkat, de azért érezni, hogy van benne anyag rendesen. Méretesebb, mint az eddig megszokott videojátékok, de semmi olyan, ami kirívóvá tenné a mai világban.

A gép külsejét megítélni abszolút szubjektív dolog. Az valószínű, hogy az Xbox One soha nem fog indulni minden idők legszebb konzoljának díjáért, ugyanakkor az is tény, hogy a funkcionális, szögletes fekete dizájn jól illik napjaink otthoni trendjébe. Modern, tiszta de nem minimalista, inkább egyszerűen elegánsnak lehet mondani. A félig fényes, félig matt tervezés érdekessé teszi, és praktikussági szempontból sem utolsó, hogy vannak "nem lakkozott" részei.

Az Xbox 360 elsietett tervezése és az ebből adódó, évekig húzódó problémák nyomán a Microsoft most mindent a funkciónak és a megbízhatóságnak rendelt alá. A One nem véletlenül ilyen nagy, és nem véletlenül szellőzik olyan nagy felületen. Folyamatos működésre tervezték, és ennek hallható és érezhető eredménye van: a konzol gyakorlatilag hangtalanul működik, még teljes csendben is csak a nagy ventillátor lassú forgásából eredő, egészen halk "ciripelés" érzékelhető ha közel hajolunk hozzá. Bár a lemezmeghajtó most már kizárólag installálás közben pörgeti a lemezt, még ez is csak halk susogással jár. Mind a külső táp, mind a gép tulajdonképpen hangtalan, utóbbi pedig még a legnagyobb hőségben sem melegszik túl, csupán langyos levegőt fúj ki magából akár egész napos játék után is.


Erről a legkönnyebb írni, egyszerűen azért, mert vitán felül az Xbox One irányítója a legjobb, ami valaha készült. Bármihez. Évekig nem hittük volna, hogy az Xbox 360 kontroller ergonómiáján és kényelmén javítani lehet, de megtörtént, ráadásul minden egyes részletet tekintve. Az irányító formája még jobban simul a kézbe, mint korábban, a kilógó elemtartó pedig ezúttal már az eszközön belül van, így semmi nem töri meg a sima formát. Az egész felület sokkal simább, a lehető legkevesebb rajta a felesleges él és illesztés, ahol a kosz és az izzadtság megrekedhetne, így még az izzadó kéz is csak alig hagy rajta nyomot, ráadásul könnyebben is tisztán tartható.

A külsőségeknél azonban fontosabb, ami az irányítón belül van. Az analóg karok kisebbek lettek, karimájuk textúrája nemcsak nagyon szép, de jól tapad, mégsincs ragadós gumi érzete. A karok simán, könnyen járnak, és szinte semmilyen holtjátékuk nincs, ennek eredményeképpen jóval precízebb mozdulatokra képesek a korábbi változatnál. A d-pad végre szimpla kereszt alakú, nem ócska gumis, hanem egyértelműen kattan, pontos visszajelzést ad. Az A, B, X, Y gombok nagyobbak, laposabbak és kicsit közelebb vannak egymáshoz, visszahatásuk ezeknek is erősebb, nem lötyögnek.

További újítás a rezgő ravaszok beépítése, és ez csúnya angol kifejezéssel élve igazi "game changer", vagyis megfelelő kihasználás esetén konkrétan megdobja a játékélményt. Az egész irányító rezgése mellett most már a két ravasz külön-külön is tud rezegni, az egész finom berregéstől a nagyon durva rázásig (ez már erős és ijesztő hanggal is jár), ezzel a játékok a korábbinál jobban visszajelezhetnek a játékos felé. Érezni kell, de autós, lövöldözős és ügyességi játékoknál forradalmi a dolog, egyszerűen jobban érezni minden mozdulatot, ezáltal még pontosabban, érzékenyebben kezelhetők a játékok. A ravaszok amúgy is nagyon kényelmesen, finoman járnak és puhán ütköznek, semmi műanyagos kopogás.

Az egész irányító összeszerelése, tartása sokat fejlődött, fogásra és használatra olyan az egész, mintha egy sebész kezébe konyhakés után szikét adnánk. Precíz, pontos műszer, a gumis, lötyögős, csattogós kontrollerekhez képes összehasonlíthatatlanul igényesebb termék. A legjobb irányító, és az egész Xbox One csomag talán legerősebb pontja.


Az Xbox One-nal együtt, csomagban is megvásárolható szenzor szerepéről megoszlanak a vélemények, de az biztos, hogy a Kinect a jelenlegi játékfelhozatal mellett inkább multifunkciós érzékelő, semmint irányító. Az új változat RGB kamerája 1080p képet rögzít, így például full HD Skype videóbeszélgetéseket folytathatunk vele. Az infravörös érzékelésnek köszönhetően teljes sötétben is lát, térmikrofonja pedig headset helyett is használható Xbox Live csevegés közben.

Az új Kinect részletesebben látja és követi az emberi testet, érzékeli a kinyitott és összezárt tenyér közti különbséget, így a Dashboard gesztusvezérlése meglepően jól működik. A kamera QR kódot is olvas, nem kell többé 25 jegyű feltöltőkódokat gépelni, elég csak a Kinect elé tartani a kódkártyát és kész. Arcfelismerés is van, ezzel megvalósul a biometrikus bejelentkezés - aki a kamera elé áll, annak a profilja lesz aktív. A kontroller párosítás nevű funkcióval pedig a Kinect azt is látja, épp kinek a kezében van az irányító. Ha átadjuk a barátunknak, automatikusan felismeri, és az ő profiljára vált a játék, már persze ha támogat ilyen lehetőséget.

Hogy mindezek a funkciók megérnek-e némi felárat, azt ma már szerencsére bárki eldöntheti: az Xbox One kapható Kinect nélkül is, a szenzor használata pedig a kifejezetten Kinect irányítású játékokat kivéve semmihez sem kötelező.


Más világ van ma már mint régen, amikor "csak beraktuk a lemezt és játszottunk"... Ez egyszerre áldás és átok. Az Xbox One rengeteg funkciót és szolgáltatást kínál, de ha van gyenge pontja a "csomagnak", akkor az az operációs rendszer. Itt ugyanis - eltérően a korábbi gépekhez - már minden appként funkcionál. A barátlista, az Áruház, az achievementek, de még a beállítások menüje is külön app, és mint ilyen, lassabban töltődik be mint régen. Egymás mellett futtatható két alkalmazás, ez rendkívül hasznos funkció, és napjaink közösségi médiás világában is remekül helytáll a konzol. Szabadon rögzíthető videoklip, van élő sugárzás a Twitch appal, közvetlen YouTube feltöltés, videószerkesztő, a barátlistából pedig tevékenységek, lájkok, kommentek egész sorával felvértezett mini-Facebook lett, ahol mindenkinek megvan a maga csatornája.

Mindez szép és jó, mégis minden nap érezni fogjuk, hogy az egész valahogy lassabban reagál, lassabban tölt mint kéne. Már maga a konzol is lassan bootol be "hideg indításból", a felhő szinkronizálásnak köszönhetően lassan is kapcsol ki, és miután itt minden app, mindennek a betöltésére sokat kell várni. Ami egy Windows 8.1-es PC-n és egy Windows Phone 8.1-es telefonon gyorsan és csettintésre működik, az itt valahogy lomhának tűnik. Az egymást fedő, háttérben futó operációs rendszereknek azonban előnye is van: a konzol elvileg nem tud katasztrófálisan lefagyni - ha egy játék lefagy, egyszerűen kilép a főmenübe, ahonnan azonnal újraindítható.

Legnagyobb problémája mégis azoknak az egyszerű, a mai okoskütyük világában nem jártas játékosoknak lesz, akik szimplán csak játszani szeretnének. A csempék, a szinte monokróm menük kavalkádjában ugyanis el lehet veszni, így most már tényleg időt kell szánni arra, hogy az ember kiismerje az "okoskonzolja" minden rejtett funkióját és beállítását. Új generáció egy új generációnak.


Számos újdonságot kapott az online rendszer, többek között most már száz helyett ezer barátunk (pontosabban követőnk) is lehet, minden játék elérhető digitálisan, folyamatosak a kedvezmények és az ingyen játék ajánlatok a Gold előfizetők számára. A kiadóknak lehetőségük van csomagban akciózni játékaikat (mint a Steamen), vagy hasonló szolgáltatások bevezetésére mint az EA Access, ahol egy alacsony havi- vagy éves díj fejében számos játék használható korlátlanul. A nyitottabb üzletpolitikának hála megjelenhetnek a free-to-play játékok, az Xbox Live felhő pedig dedikált szervereket biztosít a multiplayerhez.

Meg kell említeni a Home Gold funkciót: egy Xbox One konzolra elég 1 Gold előfizetést venni, az a konzolon lévő összes profilra vonatkozni fog. A Smart Match az ellenfelek keresésében segít: ha a közösség kellően nagy és aktív az adott játékon belül, akkor intelligensebben keres hozzánk illő képességű és hírnevű játékosokat. A profilok részletesebb adatokat szolgáltatnak mind reputáció, mind tevékenység területén, ez utóbbi afféle Live-on belüli közösségi hálózat lett saját idővonallal, megosztással és borítékolható módon egyre több és több funkcióval.

Az achievement listák sem statikusak többé: nagyon sok játék kínál időleges kihívásokat - ezek pontszám nélküli achievementek, amiket határidőig teljesítve ott lesz a profilunkon hogy igen, megcsináltuk... De nem nagyon van megkötés most már sem az acsik számát, sem pontértékét tekintve - a Halo: The Master Chief Collectionben például 4000 Játékospont lesz megszerezhető. A kimaxolt AAA játékok korának alighanem vége.


A cikk elején azért nem mentem bele az Xbox One hardveres tulajdonságai, "képességei" boncolgatásába, mert annak nincs értelme. Végül úgyis a játékok mutatják meg, mire képes a gép, ha avatott fejlesztők kezébe kerül. Márpedig az Xbox One játékellátottságával, annak változatosságával és minőségével nincs baj. Az egész nyolcadik konzolgeneráció jóval nagyobb tempóban nyitott, mint annak idején az Xbox 360, és már az eredeti nyitócímek között is minőségi, tartalmas és változatos exkluzív és multiplatform címek foglalnak helyet.

Az Xbox One rögtön "beköszönt" egy olyan autós játékkal, mint a Forza Motorsport 5, az akciójátékok szerelmeseit a Ryse: Son of Rome és a Dead Rising 3 kényezteti, gyerekeknek és stratégáknak a Zoo Tycoon ajánlható, régivágású játéktermi fanatikusok számára ott a visszatérő Killer Instinct. Olcsón letölthető játékokból sincs hiány, a Powerstar Golf, a Crimson Dragon és a folyamatosan érkező indie fejlesztések minden napra garantálnak újdonságot. FPS rajongóknak ott a brutális Titanfall, az idei őszi szezon pedig elhozza Master Chief összes kalandját, egy óriási Forza Horizon 2-t, a Sunset Overdrive pedig az év pozitív meglepetése lehet. Jön a Destiny, az új Call of Duty és Assassin's Creed, a Far Cry 4, a Dragon Age: Inquisition, jövőre pedig olyan címek lesznek Xbox One-on mint a Witcher 3, The Division, Rise of the Tomb Raider, Halo 5: Guardians, Quantum Break, Crackdown, Scalebound... a sort napestig lehetne folytatni.

A játékkínálatért mindig is a fejlesztők voltak felelősek, ilyen szempontból pedig az Xbox One előtt fényes jövő áll, teljes third-party támogatással és folyamatosan bejelentett exkluzív címekkel, elsőként érkező DLC-kkel, hosszútávú együttműködésekkel.

ÖSSZEGZÉS

Lehet rá sokmindent mondani, volt és lesz is vita körülötte, de tény: az Xbox One egy minden szempontból nagyszerű konzol lett. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy legtöbb problémája szoftveres gyermekbetegség, amit idővel orvosolni lehet, és a Microsoft mindent meg is tesz ezért. Havonta érkeznek a frissítések, bővítések a rendszerhez. A mai modern otthonokba tökéletesen illik az elegáns dizájn, a gép működése teljesen hangtalan, irányítója pedig magasan a legjobb, ami valaha készült. Funkciói kiszolgálják a mai teljesen online, közösségi központú világot, hardveres ereje pedig elég ahhoz, hogy már most is egészen lenyűgöző játékokat futtasson. És mindez még csak a kezdet, a fejlesztőket ismerve az elkövetkező 5-8 évben sok csodát fogunk látni ezen a gépen.

Az Xbox One tehát itt van, megérkezett. Korrekt áron, változatos játékkínálattal és szolgáltatással szerezhető be. Egy generációváltás ma már nem arról szól mint régen, amikor egy Dreamcast szinte űrtechnológiának tűnt a korábbi gépekhez (és a PC-khez) képest. Az új Xbox sem az. "Csak" egy kiváló, igényes játékkonzol, ami sokat tud, rugalmas, és egy megszállott gamer minden igényét kielégíti a következő évekre. Ha Te ilyen vagy, szerintem nem lőhetsz bakot vele.