Xbox Windows Phone: Vissza a Halálból
A Microsoft ugyan rendszeresen kiad Xbox Live támogatású játékokat Windowsos telefonokra, de ami egykor a mobilos rendszer fő vonzereje volt, az úgy tűnt, már nem fontos a redmondiaknak. Most viszont úgy néz ki, észbekaptak odakint, és hamarosan megint Xbox megjelenésekkel lehet tele a Windows Phone Áruház.
Amikor a Microsoft hosszas késedelem után, 2010-ben végre belépett az okostelefonos piacra a Windows Phone 7-tel, az új rendszer túlzás nélkül egyik fő vonzereje az Xbox kompatibilitás volt. Ekkor lehetett először telefonon Xbox játékokat használni, achievementeket gyűjteni, és kihasználni az integrált szolgáltatás lehetőségeit. Elértük a játékos profilunkat, barátainkkal tarthattuk a kapcsolatot, az ezt támogató játékokban pedig világranglisták és (jóval később) multiplayer is helyet kaphatott, akárcsak magukon az asztali Xbox konzolokon.
Aztán ahogy fokozatosan fejlődött a mobilos operációs rendszer, egyre inkább úgy tűnt, a telefonos Xbox játékokat szép lassan elfelejtik. Sokan emlékeznek még azokra a hónapokra, amikor a heti játékmegjelenés ugyanolyan rendszeres volt, mint Xbox 360-on az XBLA (Xbox Live Arcade) kínálatában. Ennek valamikor a Windows Phone 8 megjelenése után vége szakadt. A külsős cégek játékai elmaradtak, illetve Xbox Live nélkül jelentek meg. Miért? Mert csakhamar kiderült, hogy a Microsoft bürokratikus "Xbox Live Certification" ellenőrzési rendszere nélkül sokkal egyszerűbb az élet.
A telefonra fejlesztők között legendák keringtek arról, mennyire bonyolult egy játékot az Xbox Live rendszerén keresztül megjelentetni. A Microsoft sok fejlesztővel számos kört futott, oda-vissza dobálták a verziókat, volt olyan játék, ami a szoros együttműködés ellenére sem tudott soha megjelenni, így a fejlesztők (különösen a kis, néhány főt számláló független stúdiók) sorra kihátráltak ebből, és inkább saját maguk, Xbox Live nélkül jelentették meg játékaikat. Ami ennél sokkal rosszabb volt: nemcsak a játék kiadásakor, hanem minden egyes frissítés beküldésekor el kellett játszani ezt a lassú és nyögvenyelős folyamatot a céggel. Márpedig a mobilos játékokat nagyon gyakran update-elik és bővítik, így ez a legtöbb fejlesztő számára járhatatlan útnak bizonyult.
Végül tavaly év végén fordult igazán ijesztővé a trend. A mobilos fejlesztők két nagyágyúja, a Rovio és a Gameloft is szakított az Xbox Live-val, az új címeiket már enélkül hozták ki Windows Phone-ra. A gyakorlatban persze ez nem jelent sok különbséget egy játék esetén (sok esetben csak arról van szó, hogy nincs ott az Xbox fejléc és nem tudunk achievementeket gyűjteni), de a komolyabban játszók körében sokat számított volna ez az extra, ráadásul Windows Phone exkluzív funkcionalitás. Nekünk egyszerűbb Xbox Live-on játszani és az ottani barátainkkal összemérni a tudásunkat ahelyett, hogy minden játék más-más logint, Facebookot és még ki tudja mit kérne tőlünk.
Olyan címek is voltak, amelyek még rosszabbul jártak: korábbi Xbox Live támogatású játékokat, miután a fejlesztők képtelenek voltak átpaszírozni a frissítést a Microsofton, egyszerűen leszedtek az Áruházból, és immár Xbox Live nélkül, új címként tették fel újra, saját kezükbe véve a játék karbantartását. A Windows Phone-os Xbox címek száma emiatt nem hogy nőtt, de egy időben csökkenni is kezdett, és félő volt, hogy az egész bedől úgy ahogy van.
2014 folyamán gyakorlatilag csak a Microsoft adott ki saját gyártású játékokat Xbox Live funkciókkal. Ezek kihasználták a felhőben rejlő lehetőségeket, és univerzális appként (többnyire) egyszerre érkeztek Windows 8.1-re, RT-re és Windows Phone 8.1-re. Ilyen címekből nem volt hiány, az Age of Empires: Castle Siege, az új Kinectimals, a Tentacles: Enter the Mind és a Secrets and Treasure is ezt a rendszert alkalmazzák sok más cím mellett. Ha például egy Aknakereső játékot elindítunk Windowsos PC-n vagy tableten, azt később telefonon fejezhetjük be. Vagy ha egy fizetős játékot megveszünk az egyik platformon, megkapjuk a többin is. Ugyanígy érkezik jövő év elején a Zoo Tycoon Friends és a Halo: Spartan Strike is.
Mindez viszont még nem lett volna elég, hogy Windows Phone-on igazi vonzerőt és értékes plusz funkciót jelentsen az Xbox játékok jelenléte. Szerencsére a dolgok a jelek szerint megváltozóban vannak. A Microsoft lazíthatott a hírhedt Xbox Live procedúrán, mert a közelmúltban több pozitív előrelépés is történt. Ismét elkezdtek szállingózni a külsős cégek Xbox játékai. Megjelent a Tiny Troopers, sőt a hihetetlen módon japán fejlesztésú ExZeus 2 is Xbox címként lett elérhető telefonra. Az EA kiadta a FIFA 15-öt, a Rovio pedig frissítette és ingyenessé tette az összes Angry Birds játékot (mind Xbox funkciókkal), illetve a korábban nem Xboxos Bad Piggies is kapott frissítést és achievementeket, amire korábban még soha nem volt példa.
Az igazi hírbomba viszont ezen a héten robbant, amikor is a Gameloft bejelentette, hogy visszatér az Xbox mezőnybe. Hatalmas MMORPG-jük, az Order and Chaos Online a jövő héten frissítést kap: Windows Phone-on is free to play modellre vált, megkap minden extra tartalmat, és persze marad Xbox játék. Sőt, a kiadó több korábbi címe is Xbox Live támogatást kap a közeljövőben. Az Asphalt Overdrive és a Spider-Man Unlimited is esélyes erre, az Uno and Friends pedig szintén frissül majd, minden extra tartalmat megkapva.
Úgy tűnik tehát, hogy az átok, ami egész évben sújtotta a Windows Phone-os Xbox játékokat, végre eltűnőben van. A legnagyobb nevek újra Xbox támogatással adják ki és frissítik termékeiket, és hosszú idő után először ismét third-party címek jelentek meg az Áruházban. Nagyon reméljük, hogy ez csak a kezdet, mert az Xbox Live rendszer sok esetben kényelmesebbé és motiválóbbá teheti a telefonos játékokat is. Ha minden igaz, akkor ezt végre a Phil Spencer irányítása alatt dolgozó Xbox csapat is felismerte.